سئو سایت چیست...؟!

سئو (SEO) مخفف و کوتاه شده بهینه سازی برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) می‌باشد. در اغلب موارد اگرچه سئو به عنوان یک موضوع گسترده و بسیار پیچیده در نظر گرفته می شود، اما بدین معنا نیست که در کنار پیچیدگی، سخت هم باشد. راهنمای زیر همه چیزهایی را که در مورد سئو باید بدانید را به صورت مقالات و ویدیوهایی با یادگیری آسان به شما ارائه می کند که می توانید با سرعت هرچه تمام از آنها استفاده و در پروژه طراحی سایت خود استفاده نمائید. برای اینکه شما ساعت ها در اینترنت به دنبال مطالب سئو و بهینه سازی نباشید، امروز بهترین محتوا را از برترین متخصصان سئو برای شما گردآوری کرده‌ایم.

نکته ۱: اینجا هیچ کلکی وجود ندارد و ما با روش های کلاه سیاه سئو (Black Hat SEO) کاملا مخالف هستیم . هر استراتژی و راه‌کاری که در زیر مورد بحث قرار می گیرد، در صنعت سئو اثبات شده است و توسط تیم ما برای بهبود چشمگیر عملکرد جستجوی ارگانیک و طبیعی سایت استفاده شده است.

نکته ۲: از آنجا که سئو به طور مداوم در طول زمان در حال تغییر است، محتوای این راهنما به طور مداوم از نظر صحت، درستی و بروز بودن همیشه بررسی خواهد شد.

پس با ما همراه باشید…

تعریف سنتی سئو اینگونه بیان می‌شود:

بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو فرآیند بهبود رتبه‌بندی یک صفحه وب یا وب‌سایت در یک موتور جستجو همانند گوگل، به منظور هدایت ترافیک «ارگانیک»، «طبیعی» و «بدون پرداخت هزینه» است صورت می‌گیرد. حال این موتور جستجو می‌خواهد گوگل باشد یا بینگ مایکروسافت!

این فرآیند دارای سه جزء اصلی است:

  • تحقیق درباره کلمات کلیدی (Keyword Research)
  • تولید محتوا (با بهینه سازی درون صفحات و درون سایت)
  • ساخت بک لینک (که سئوی خارج از صفحه نیز نامیده می شود)

با این حال، برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو واقعی (SEO Expert)، باید بدانید که همه چیز می‌تواند بر رتبه‌بندی جستجوی شما تأثیر بگذارد؛ برای مثال:

  • کیفیت و قالب‌بندی محتوا (Content Quality)
  • تجربه کاربی (User Experience)
  • طرح و قالب گرافیکی (Design)
  • نام تجاری (Branding)

همانطور که در این راهنما پیش می‌روید و آن را مطالعه می‌کنید، کاملاً مشخص می‌شود که SEO چیست و الگوریتم‌های موتورهای جستجو در آینده به کجا می‌روند…

قبل از شروع به خواندن این مقاله، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • مبتدیان سئو (SEO Beginners) باید از اجزای اصلی سئو آگاه باشند. اگر تا به حال به صورت عملی پروژه سئو را شروع نکرده‌اید، نیاز نیست تمامی موارد گفته شده را انجام دهید.
  • بازاریابان و صاحبان وب سایت (Marketers and Website Owners) باید درک قوی از هر چیزی که مربوط به سئو است داشته باشند و برخی از استراتژی های خاص را خودشان اعمال کنند.
  • کارشناسان سئو (SEO Experts) که بر تمام مفاهیم سئو تسلط دارند باید با ایجاد استراتژی های خود بر اساس آنچه برای کسب و کارشان بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت، تغییرات مورد نظر را اعمال نمایند.

توجه: در سراسر این مقاله، ما به هر دو ابزار رایگان و پولی اشاره و استفاده خواهیم کرد. راه حل ها بر اساس ارزش و نه هزینه رتبه‌بندی می‌شوند. بدون سرمایه گذاری در ابزارهای خاص، به سادگی غیرممکن است که در سئو متخصص شوید.

بخش اول؛ بررسی وب سایت

اولین قدم که یک گام ضروری برای اطمینان از اینکه وب سایت شما به درستی توسط گوگل ایندکس شده است و هیچ مشکل فنی مانع از عملکرد وب سایت شما در جستجو نیست، بررسی وب سایت (Website Audit) به شمار می‌رود. به عنوان مثال، یک وب سایت کند می تواند برای رتبه بندی شما در گوگل مضر باشد. علاوه بر مبتدی بودن این راهنما، بررسی وب سایت ذکر شده در بالا می تواند به کشف موارد مهمی ختم شود که می تواند تأثیر چشمگیری بر عملکرد جستجو و بهینه سازی سایت شما داشته باشد.

بخش دوم؛ تحقیق کلمات کلیدی سایت

تحقیق کلمات کلیدی سایت یکی از مهمترین اجزای سئو به شمار می‌رود. اگر محتوایی که ایجاد می کنید کلمات کلیدی اشتباهی را هدف قرار دهد، یکی از این دو اتفاق می افتد:

  • مقالات شما هیچ ترافیک ارگانیک و طبیعی را در رتبه بندی یا هدایت خزنده‌ها کسب نمی‌کنند
  • مقالات شما باعث ایجاد ترافیک غیرمجاز و غیر طبیعی می‌شودند که باعث جریمه در موتورهای جستجو خواهد شد

برای جلوگیری از این مشکلات، ابتدا باید چارچوبی ایجاد کنید که:

  • کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که می توانید برای آنها رقابت ایجاد کنید و چکالی آن بسیار زیاد نباشد
  • کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که با اهداف تجاری شما همخوانی دارند

۱) ترسیم نقشه ذهنی از موضوع با تقسیم بندی کلمات کلیدی بر مبنای ارزش تجاری

این دقیقا همان استراتژی است که ما در حال حاضر بر روی وب سایت مایکروسافت استفاده کردیم. این موارد با ترکیب چندین تکنیک که در طول زمان آنها را آزمایش و به آن ها دست پیدا کرده‌ایم، توسعه یافته‌اند.

مرحله اول؛ انتخاب موضوعات اصلی و فرعی

برای ایجاد نقشه ذهنی محتوای خود، باید موضوعات اصلی و موضوعات فرعی وبلاگ یا وب سایت خود را با طوفان فکری (BrainStorm) همراه کنید. هدف نقشه ذهنی هدایت تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا و استراتژی کلی محتوا است. در حالت ایده‌آل، این جلسه طوفان فکری یک تمرین گروهی برای حذف تعصب شخصی و همسو کردن تمام تلاش‌های محتوایی است. برای مثال موضوع اصلی ما انتخاب کلمه کلیدی “وب‌سایت” می‌باشد، به عنوان موضوعات فرعی هم کلمات کلیدی “طراحی”، “محتوا” و “دیجیتال مارکتینگ” را انتخاب کرده‌ایم. به خاطر داشته باشید که نقشه ذهنی شما باید حاوی موضوعات باشد نه کلمات کلیدی!

مرحله دوم؛ نقشه ذهنی خود را بچینید

چندین ابزار وجود دارد که می توانید برای ایجاد نقشه ذهنی خود از آنها استفاده کنید. ما استفاده از کوگل (Coggle) را توصیه می‌کنیم زیرا استفاده از آن رایگان و بسیار آسان است. پس از اتمام، نقشه ذهنی خود را دانلود کنید تا به عنوان مرجع برای مراحل بعدی استفاده کنید.

مرحله سوم؛ پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط

با استفاده از نقشه ذهنی خود به عنوان یک راهنما، می خواهید فهرستی از کلمات کلیدی اولیه مرتبط با موضوعات فرعی خود را ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر در دسته “سلامت و تناسب اندام” فعالیت می‌کنید، ممکن است موضوع فرعی به نام «رژیم‌ غذایی» داشته باشید.

کلمات کلیدی مرتبط شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بهترین رژیم غذایی
  • رژیم غذایی سالم
  • رژیم غذایی برای لاغری
  • رژیم غذایی برای دیابت
  • رژیم غذایی برای کبد چرب
  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای

برای دستیابی به این کلمات کلیدی مرتبط می‌توانید از ابزارهای زیر استفاده نمائید:

  • رایگان: Google Keyword Planner
  • رایگان و پولی: Answer the Public
  • رایگان: Ubersuggest
  • پولی: SEMrush
  • پولی: Ahrefs

مرحله چهارم؛ اصلاح فهرست کلمات کلیدی

اکنون که ایده های بی پایانی برای کلمات کلیدی دارید، وقت آن است که لیست خود را بر اساس موارد زیر اصلاح کنید:

  • حجم جستجو (Search Volume)
  • ارزش کسب و کار (Business Value)
  • دشواری کلمه کلیدی (Keyword Difficulty)

دلیل اصلی ضروری بودن ۳ مورد بالا به شرح زیر می‌باشد:

  • حجم جستجو (Search Volume): اگر حجم جستجوی کافی وجود نداشته باشد، صرف زمان و تلاش برای تولید محتوایی که دیده نمی شود، فایده ای ندارد.
  • ارزش کسب و کار (Business Value): اگر کلمات کلیدی مورد نظر شما منجر به مشتریان واجد شرایط یا حداقل بالقوه نشوند، کسب و کار شما از افزایش ترافیک سودی نخواهد برد.
  • دشواری کلمه کلیدی (Keyword Difficulty): اگر کلمات کلیدی مورد نظر شما بیش از حد رقابتی باشند، رتبه بندی برای آنها تقریبا غیرممکن خواهد بود.

۲) در تخته دارت موارد مورد علاقه و جذاب را هدف‌گذاری کنید

طبیعتا همه ما دوست داریم کلمات کلیدی که انتخاب می‌کنیم، بهترین گزینه‌های پیش‌رو ما باشند تا بوسیله آن ها بتوانیم دقیق وسط خال بزنیم! اما همیشه دستیابی و رسیدن به نقطه تعالی دارای مسیری پر پیچ و خم در بر خواهد داشت و باید برای رسیدن به نتیجه مورد انتظار، تمامی راه‌ها را به سلامت و درستی طی نمود.

در این مسیر باید به چند نکته همواره توجه داشته باشیم:

  • قبل از صرف زمان برای ایجاد محتوای ارگانیک، می توانید ارزش یک کلمه کلیدی را با اجرای یک کمپین جستجوی پولی آزمایش کرد
  • کلمات کلیدی طولانی، بهتر از کلمات کلیدی گسترده نتایج را برای ما برمی‌گردانند. آنها در جستجوی پولی هزینه کمتری دارند و رتبه بندی آنها در جستجوی ارگانیک نیز آسان‌تر خواهد بود

اکنون که مبحث انتخاب کلمات کلیدی را پوشش دادیم، زمان آن رسیده است که تولید محتوای اختصاصی را شروع کنیم…

بخش سوم؛ تولید محتوا

قبل از ورود و نوشتن اولین پست وبلاگ یا صفحه وب سایت خود، نکته مهم این است که تحقیقات بیشتری را برای ساختار مناسب محتوای خود انجام دهید.

قبل از آن بد نیست به چند سوال پاسخ دهیم:

  • از چه قالب محتوایی باید برای مقاله خود استفاده کنم؟
  • نوشته شما باید چه موضوعاتی را پوشش دهد؟ (همانند فهرست یک کتاب)
  • چه عملی باعث بهبود رتبه فعلی خواهد شد؟

وب سایت واکنشگرا (Responsive)

وب‌سایت‌های واکنش‌گرا می‌توانند از طرح‌بندی‌های شبکه‌ای انعطاف‌پذیر استفاده کنند که بر اساس درصدی است که هر عنصر در کانتینر خود می‌گیرد: اگر یک عنصر (مثلاً یک سرصفحه) 25 درصد ظرف آن باشد، بدون توجه به تغییر اندازه صفحه، آن عنصر در 25 درصد باقی می‌ماند. وب‌سایت‌های واکنش‌گرا همچنین می‌توانند از نقاط شکست برای ایجاد یک نمای سفارشی در هر اندازه صفحه استفاده کنند، اما برخلاف سایت‌های تطبیقی که تنها زمانی که به نقطه شکست می‌رسند، سازگار می‌شوند، وب‌سایت‌های واکنش‌گرا دائماً با توجه به اندازه صفحه تغییر می‌کنند.

نقاط قوط (Pros)

  • تجربه عالی در هر اندازه صفحه نمایش، صرف نظر از نوع دستگاه (تبلت، لپ تاپ، مانیتور، گوشی موبایل و…)
  • طراحی حرفه‌ای و اصولی صفحات وب که از نقطه شکست جلوگیری میکند
  • آموزش های فراوان و رایگان برای شروع به کار

نقاط ضعف (Cons)

  • نیاز به طراحی و آزمایش گسترده برای اطمینان از کیفیت نهایی صفحات تولید شده
  • بدون دسترسی به کد، طراحی های سفارشی می تواند چالش برانگیز باشد

سخن نهایی؛ قدم‌های بعدی

امیدواریم این مقاله به شما در درک بهتر نکات ضروری و مهم در طراحی وب سایت کمک کرده باشد. برای بررسی، بیائید به برخی از عناصر کلیدی در طراحی یک وب سایت که هم زیبا و هم کاربردی باشد، نگاهی بیندازیم:

  • کاربر همیشه حرف اول را می زند: تجربه کاربری باید در خط مقدم طراحی سایت شما باشد، زیرا کاربران شما در نهایت کسانی هستند که تعیین می کنند آیا وب سایت شما ارزش بازدید دارد یا خیر
  • بهترین سازنده وب سایت را برای نیازهای خود انتخاب کنید: از خود بپرسید که وظایف اصلی وب سایت شما چیست و سازنده وب سایتی را انتخاب که اطمینان حاصل کنید که این نیازها را به بهترین شکل ممکن برآورده می کند
  • متعادل کردن عناصر بصری: حفظ تعادل بین متن، گرافیک، چند رسانه ای و ویدیوها برای جلوگیری از تحرک بیش از حد وب سایت که از پیام هایی که می خواهید منتقل کنید، بسیار مهم است
قیمت سئو و بهینه‌سازی سایت

با دیگر خدمات مایکروسافت تیمز آشنا شوید

خدمات شبکه های اجتماعی

ثبت دامین

خدمات میزبانی وب

میزبانی سایت

طراحی فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی

میخواهید سایت خود را سئو کنید؟

اگر نیاز به سئو سایت برای شرکت یا سازمان خود را دارید و در کنار آن می خواهید در موتورهای جستجو نظیر گوگل یا بینگ در صفحه اول قرار بگیرید، جای درستی آمدید...