نرخ کلیک CTR چیست

نرخ کلیک (CTR) چیست و چگونه میتوان آن را افزایش داد؟

یکی از مهم ترین عواملی که هنگام آمار بازدید سایت باید به آن توجه خاصی شود نرخ کلیک (CTR) است. این نرخ با توجه به بازدید کاربر می باشد که شما می توانید با رعایت یک سری اصول مقدار آن را افزایش دهید. هنگامی که تعداد بازدید از سمت تبلیغات و یا صفحات مختلف زیاد باشد می توانید درصد آن را به طور دقیق بررسی نمایید.

در سری مقالات در پیش رو، با مباحثی همانند: الگوریتم YMYL گوگل، گوگل لایت هاوس و متا رفرش تگ آشنا خواهیم شد تا به وسیله آن ها بتوانیم هرچه بهتر و بیشتر سئو سایت خودمان را افزایش دهیم، پس با ما همراه شوید…

نرخ کلیک (CTR) چیست؟

CTR در واقع مخفف کلمه Click Through Rate و به معنای نرخ کلیک می باشد. اما اگر بخواهیم تعریف درستی از این مورد داشته باشیم باید بگوییم در واقع تعداد دفعاتی که سایت در نتایج جستجو نمایش داده می شود و کاربر بر روی آن کلیک خواهد کرد را می توانیم نرخ CTR بدانیم که این عامل می تواند تاثیر بسیار زیادی بر سئو سایت شما بگذارد. همچنین این مورد نیز می تواند برای هر صفحه و هر کلمه کلیدی متفاوت باشد و محاسبات دیگری را در بر گیرد.

میزان مناسب نرخ کلیک تا چه اندازه ای است؟

قبل از اینکه بخواهید این درصد را مورد بازبینی و بررسی قرار دهید باید مقدار استاندارد آن را بدانید. درصد استانداردی که انتخاب شده و شما می توانید از آن نتیجه مناسبی را دریافت کنید بین بازه 30 تا 50 درصد می باشد. اما توجه داشته باشید هر چه این مقدار به 100 نزدیک تر باشد بیانگر عملکرد مناسب سایت شما در کلمه کلیدی مورد نظر است. در اصل میزان متناسب رو به پیشرفت برای کاربر باید از 50 تا 80 درصد باشد. علاوه بر آن باید گفت این نرخ به عامل دیگر مانند، کسب و کار و هدفمند بودن آن بستگی دارد اما اندازه مناسب و معقول آن برای بسیاری کاربران سایت از 30 تا 50 درصد شروع می شود.

بررسی نرخ سی تی آر

یکی از راه هایی که می توانیم این نرخ را برای خود مورد سنجش قرار دهیم اتصال به حساب کاربری Google Search Console می باشد. با رفتن به این برنامه، این نرخ را به صورت خودکار مشاهده خواهید کرد. کافی است برای دسترسی به آن به قسمت Performance رفته و قسمت Average CTR و Average position را فعال نمایید. با این کار اطلاعات خاص به شما داده می شود و می توانید آمار صفحه مورد نظر خود را مشاهده کنید. عامل دیگری که می تواند تاثیر بسزایی بر این درصد بگذارد عنوان صفحه و متا دیسکیریپشن صفحات می باشد. برای اطلاعات دقیق تر، بهتر است یک فایل CSV از سرچ کنسول دانلود کرده و نرخ CTR خود را نسبت به ماه های گذشته بررسی کرده و میزان پیشرفتتان را مشاهده نمایید. در ادامه باید گفت فاکتورهایی برای افزایش نرخ کلیک سایت وجود دارند که به عنوان عامل اساسی برای افزایش نرخ کلیک هستند و شما می توانید با رعایت آن ها این درصد را افزایش دهید. با ما همراه باشید تا راهکارهای افزایش نرخ سی تی آر را برای شما بازگو کنیم.

Impression چیست؟

در واقع این مورد با نرخ کلیک تفاوت دارد و این واژه به معنای حضور عنوان شما در موتورهای جستجوی گوگل می باشد. هنگامی که کاربر موضوعی را سرچ می کند نرخ Impression به این صورت افزایش می یابد. توجه داشته باشید که این گزینه زمانی ثبت می شود و برای شما امتیاز دارد که کاربر به طور کلی آن را سرچ کند. پس دقت داشته باشید که تمامی این موارد مستلزم این است که کلمات مناسب را برای آن قرار دهید.

تاثیر نرخ کلیک (CTR) بر سئو سایت؟

همان طور که می دانید این نسبت می تواند میزان ورود کاربران به سایت شما را اندازه گیری کند و نتیجه ای را به صورت درصدی ارائه دهد. هنگامی که کلمات کلیدی مناسبی را برای تبلیغات خود به کار می برید این درصد را با تغییرات فراوان مشاهده خواهید کرد. هر چه میزان به کارگیری آن ها بهتر باشد پس در این زمینه موفق تر عمل خواهید کرد. همچنین با این نرخ، درصد کسب رتبه های برتر SERP را بالا می برید و می توانید استفاده بهینه ای از این نرخ کلیک داشته باشید.

راهکارهای اساسی برای افزایش نرخ CTR

نرخ کلیک با عوامل مختلفی مانند عنوان سئو، URL، Snippet های جستجو، شناخت مخاطب، موقعیت جستجو، هدف جستجو و متا دیسکیریپشن در ارتباط است یعنی با اصولی به کار بردن هر یک از این عناوین می توانیم درصد را به بالاترین حد خود برسانیم.

۱- عنوان سئو

یکی از مهم ترین گزینه هایی است که در هنگام وارد کردن باید توجه خاصی به آن داشته باشید زیرا اولین شاخصی که به آن برخورد خواهید کرد عنوان آن می باشد. اگر این عنوان جذاب نباشد و کاربر آن را نادیده بگیرد شانس شما برای بازدید کمتر خواهد شد. در واقع هنگامی که این عناوین جذاب باشند کاربر جذب آن ها خواهد شد. نمونه ای از این کلمات مانند ارزان بودن، رایگان، شگفت انگیز، فوق العاده، بهترین روش ها، اشتباهات رایج، تخفیف و… می باشند. طبق تجربیات به دست آمده این کلمات تا کنون توانسته اند مخاطبین بسیاری را به سمت خود جذب کنند. بعد از به کار بردن این لغات باید کلمات کلیدی اصلی را برای آن ها وارد کنید. این کلمات کلیدی شامل هدف و عنوان کسب و کار شما خواهد بود که به عنوان متا تگ ها می توانید آن ها را به کار ببرید. بهتر است در این مورد به تعداد کارکترهای متاتگ توجه کنید زیرا این مورد با اندازه بین 40 تا 60 می باشد. تعداد مناسب به شما اجازه می دهد تا بتوانید کاربر را جذب کنید اما درصورتی که این عنوان ها بیش از حد باشند توسط گوگل شکسته و نشان داده می شوند. بهتر است اگر برند معروف و شناخته شده ای هستید نام آن را در عنوان خود به کار ببرید.

۲- شناخت مخاطب

از مهم ترین عواملی می باشد که در زمان تبلیغات باید به آن توجه خاصی شود هنگامی که مخاطب را بشناسیم می توانیم عناوین و متاتگ های مناسب را برای آن ها به کار می بریم و از این سمت آن ها را به سمت خود جذب می کنیم. شناخت مخاطب می تواند به شما کمک کند تا از کلید واژه های مناسب استفاده نمایید به طور مثال بهتر است قبل از انتخاب عنوان خود این عامل را در نظر داشته باشید که کلمه CTR برای کاربر آشناتر به نظر می آید یا کلمه نرخ کلیک. هر دو واژه به یک معنا می باشند اما باید این را در نظر بگیرید که مخاطب کدام یک را بیشتر سرچ می کند و یا از نوشته فارسی و یا نوشته لاتین بهره می گیرد.

۳- متا دیسکریپشن

توضیحات متا به صورتی است که اگر شما این قسمت را وارد نکنید گوگل به صورت خودکار بخشی از متن محتوا را برای شما انتخاب می کند. اما امکان دارد این متاها که از سمت گوگل وارد می شوند در جذب مخاطب تاثیر خاصی نگذارند و مخاطب را به سمت تبلیغات جذب نکنند. همچنین در این مورد نیز تعداد کارکترهای به کار برده شده نیز اثر دارد. پس بهتر است این عامل را خودتان نوشته و از غیرجذاب بودن آن جلوگیری نمایید.

۴- Snippet های جستجو گوگل

این گزینه شامل دیسکریپشن و عنوانی است که برای تبلیغ به کار برده می شود در واقع SERP ها (هر آنچه که شما در هنگام سرچ برای یک سایت مشاهده می کنید اعم از تبلیغات، توضیحات و… می باشد.) در این قسمت می توانند برای این نرخ، شهرت و اعتبار کسب کنند. Rich snippet ها نیز می توانند این نقش را پر رنگ تر کنند. (ریچ اسنیپت ها در واقع کدهای تشکیل دهنده ای هستند که به موتورهای جستجو کمک می کنند تا موضوع محتوا ساده تر در نتایج نمایش داده شود.) اما در ادامه باید گفت که این عوامل نیز می توانند به گزینه های دیگری نیز بستگی داشته باشند.

بررسی اسکیما

اسکیماهای وارد شده برای نظر سنجی به کاربر کمک می کند تا به راحتی امتیازات داده شده به یک محتوا نشان داده شود. در واقع تعریف ساده آن را می توانیم ستاره های نمایش داده شده حاصل از مفید بودن مطلب بدانیم. اگر دقت کرده باشید در انتهای بیشتر محتواهای وارد شده ستاره هایی برای نظرسنجی وجود دارد که میزان مفید بودن آن را می رساند. زمانی که مخاطب به آن رای بدهد می تواند نظرات دیگر کاربران را برای خواندن به سمت خود جلب کند. در واقع این ستاره های نارنجی یا زرد رنگ می توانند نظر مخاطب رو جلب کنند. بنابراین اگر به عنوان یک کاربر از خواندن این محتوا لذت بردید می توانید با دادن امتیاز به این محتوا آن را به کاربران دیگر نیز معرفی کنید.

اسکیمای FAQ

به کار بردن این اسکیما نیز می تواند کاربر را به سمت دریافت پاسخ سوال خود بکشاند. اگر توجه کرده باشید در سرچ های گوگل دیسکیریپشن هایی را مشاهده خواهید کرد که شامل سوالات پرتکرار هستند که می توانند مخاطب را به سمت کلیک کردن بر روی مطلب شما هدایت کنند.

۵- مشخص کردن هدف

مهم ترین ویژگی ای است که اگر آن را به جای تمامی عنوان های ذکر شده به کار ببرید می توانید نرخ سی تی آر خود را بالا ببرید. در واقع این عامل زیرمجموعه های مهم دیگری مانند شناخت مخاطب، سوالات هر یک از کاربران و … را دارد که به یکدیگر به طور زنجیروار متصل اند. هنگامی که هدف خود را به صورت متناسب ارائه دهید کاربر به سمت شما جذب خواهد شد و قطع به یقین عوامل مورد نظری مانند درصد نرخ را تغییر خواهد داد.

نوشتن محتوا برای کاربران نه ربات های گوگل

اینکه بتوانید مطلبی را به صورت کاملا واضح و شفاف ارائه دهید می تواند بر صفحه شما تاثیر بسزایی بگذارد. در واقع کاربران هنگامی که برای خواندن محتوای شما وقت بگذارند یعنی مطالب شما برای آن ها نوشته شده باشد نه موتورها و ربات های گوگل پس قبل نوشتن و در نظر گرفتن نرخ کلیک (CTR) خود به این عامل توجه ویژه ای داشته باشید.

ارائه نکات ارزشمند

بسیاری از محتوانویسان بر این باوراند که با نوشتن بیشتر کلمات می توانند مخاطبان خاصی را به سمت خود جلب کنند اما توجه داشته باشید که این موضوع به ربات های گوگل کمک می کند نه به کاربر. پس باید با در نظر گرفتن اصول، آن ها را در اختیار کاربر قرار دهید.

۶- درست به کار بردن URL

URL ها می توانند نقش بسیار مهمی را برای این درصد ایفا کنند پس بهتر است برای بهبود بخشیدن به این عامل از URL های کوتاه و با معنی استفاده نمایید. در ادامه باید ذکر کرد که بهتر است این موارد به صورت انگلیسی وارد شوند تا هم خوانایی بهتر و هم طول کوتاه تری نسبت به نوشته های فارسی داشته باشند. توجه داشته باشید که هر چه اطلاعات آن ها کامل تر و دقیق تر به کار برده شوند می توانید این درصد را بالاتر ببرید. افزایش این درصد با کلی مخاطب تعیین می شود و می تواند در اینجا برای شما عامل ویژه ای به حساب آید. بهتر است در این قسمت کلمات و حروف اضافی را پاک کرده تا به راحتی گوگل بتواند آن را تشخیص دهد.

۷- سئو محلی

رتبه بندی های گوگل در سال های اخیر تفاوت بسیاری پیدا کرده است تا کاربران به راحتی بتوانند کسب و کار خود را در محل مورد نظر به نمایش بگذارند و از این طریق مخاطب به راحتی آن را در نتایج مشاهده کند. به طور مثال هنگامی که کلمه وکالت را سرچ می زنید قطع به یقین به دنبال شهر و منطقه ای هستید که در آن زندگی می کنید و میخواهید اطلاعات منطقه مورد نظر برای شما نمایش داده شود. در اینجا هنگامی که صفحات خود را بارگذاری می کنید باید در URL سئو محلی را به کار ببرید. همچنین با وارد کردن اطلاعات خود در گوگل مپ می توانید اطلاعات خود را به گوگل معرفی کرده و بر سئو سایت خود تاثیر بگذارید.

جمع بندی

از آن جایی که نرخ کلیک (CTR) تاثیر مستقیمی بر سئو سایت دارد شما می توانید با بهبود آن درصد را به بالاترین حد برسانید. اما در نظر داشته باشید که باید تمامی عوامل ذکر شده را رعایت کرده و طبق اصول موردنظر عمل نمایید. در واقع هدف نهایی تقویت اصول سئو می باشد که می توانید با نوشتن تایتل ها، متاتگ های جذاب به جذب بهتر مخاطب کمک کنید. در متن بالا به اندازه مناسب این نرخ اشاره کرده ایم ولی باید توجه داشته باشید که این رقم هنگامی بالا خواهد رفت که شما تمامی عوامل را رعایت کرده باشید.
نرخ کلیک در واقع هنگامی برای شما ثبت می شود که کاربر بر روی سایت شما کلیک کند و به بازدید از آن صفحه بپردازد ولی Impression تعداد دفعات بازدید کلی از صفحه سرچ شده در گوگل می باشد.
از آن جایی که عوامل مختلفی بر روی این درصد تاثیر می گذارد شما می توانید با بالا بردن این نرخ سئو سایت خود را تقویت کنید.
در اینجا شما علاوه بر اینکه سئو سایت را ارتقامی دهید می توانید نرخ بازدید خود را نیز افزایش دهید اما این موضوع زمانی اتفاق می افتد که کاربر را هدف اصلی خود قرار دهید و برای آن صفحه ای را راه اندازی کنید.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *