متا تگ رفرش

متا تگ رفرش (Meta Refresh Tag) چیست؟

فرقی نمی کند که شما وب سایت خود را با چه زبانی برنامه نویسی کرده باشید؛ چیزی که در نهایت موتورهای جست و جو از سایت شما می فهمند کدهای HTML است. در این کدها تگ های مختلفی وجود دارند که می توانند ساختار وب سایت را به گوگل معرفی کنند یا تغییراتی در ساختار آن به وجود آورند. به عنوان مثال زمانی که قصد به روز رسانی یکی از صفحات سایت خود را دارید باید به سراغ متا تگ رفرش بروید. این برچسب ها به شما کمک می کنند که هر چند دقیقه یا چند ساعت صفحات سایتتان را رفرش کنید تا مطالب جدید به آن اضافه شود. البته این تنها کاربرد Meta Refresh Tag نیست و استفاده از آن می تواند مزیت های دیگری نیز داشته باشد. با ما همراه باشید تا شما را با این تگ کاربردی و ویژگی های آن آشنا کنیم.

در مقالات قبل با لایت هاوس گوگل, الگوریتم YMYL گوگل و نرخ کلیک و تاثیر آن بر سئو سایت آشنا شدیم. در این مقاله یکی دیگر از عوامل موثر بر سئو و بهینه سازی سایت را باهم بررسی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید…

متا تگ رفرش چیست؟

همان طور که احتمالا متوجه شده اید متا رفرش یکی از تگ های پرکاربرد در HTML است که به منظور رفرش یا تازه سازی صفحه یا در مواردی ریدایرکت استفاده می شود. این برچسب در قسمت Head سایت تعریف می شود و کمک می کند که یک صفحه مشخص از سایت در بازه های زمانی خاصی به روز رسانی شود یا بعد از تغییر آدرس کاربران بتوانند با تایپ آدرس قبلی وارد سایت جدید شما شوند. به عنوان مثال یک سایت خبری را در نظر بگیرید که نیاز دارد هر چند دقیقه جدیدترین خبرهای نوشته شده را در معرض دید کاربران قرار دهد یا خبرهای قبلی را ویرایش کند. در این حالت احتمالا زمانی که مشغول خواندن یکی از صفحات سایت هستید متوجه می شوید که صفحه خود به خود رفرش می شود؛ بدون آن که تغییر محسوسی داشته باشد؛ اما با نگاهی به ساید بار صفحه یا مطالعه مجدد مطلب متوجه می شوید که مطالب تازه تری به آن اضافه شده اند. به طور کلی متا تگ رفرش در سایت هایی که نیاز به آپدیت مطالب به صورت لحظه ای دارند استفاده می شود؛ اغلب سایت های خبری از این برچسب استفاده می کنند؛ اما می توان سایت های فروشگاهی را نیز مثال دیگری از کاربرد این تگ دانست؛ چرا که آن ها باید به صورت مداوم موجودی کالاها یا سبد خرید مشتریان خود را به روز رسانی کنند تا همه افراد حاضر در سایت از آخرین وضعیت کالاهای فروشگاه مطلع باشند. همچنین سایت های اعلام قیمت ارزهای دیجیتال یا طلا و سکه نیز می توانند برای آپدیت صفحات خود این خط کد ساده را به سورس کد HTML اضافه کنند و همواره خود را به روز نگه دارند.

کاربردهای متا تگ رفرش را بشناسید

به طور کلی متا تگ ها در HTML کاربرد زیادی دارند و به نوعی زبان مشترک برنامه نویس و موتورهای جست و جو تلقی می شوند. متا تگ رفرش نیز یکی از همین برچسب ها است که در ادامه کاربردهای آن را بیان خواهیم کرد.

رفرش صفحات: همان طور که پیش از این توضیح دادیم این کاربرد مربوط به صفحاتی می شود که اطلاعاتی را به صورت لحظه ای در اختیار کاربر می گذارند. شما باید زمان تازه سازی صفحه را با توجه به محتوای آن و تعداد دفعاتی که اطلاعات آن به روز می شوند تعیین کنید تا کاربر شما بتواند علاوه بر اطلاع از آخرین مطالب بدون مزاحمت محتوای فعلی را نیز مطالعه کند. نکته مهم اینکه بهتر است از این تکنیک برای صفحاتی که حجم کمی دارند و بارگذاری مجدد آن ها زمان زیادی نیاز ندارد استفاده کنید. چرا که طولانی شدن زمان رفرش خودکار حوصله کاربران را سر می برد و ممکن است باعث شود که آن ها صفحه را ببندند. به طور مثال توصیه می شود که در صفحه اصلی سایت های خبری که صرفا عناوین اخبار نوشته شده اند از این تگ ها استفاده کنید. همچنین صفحات اعلام قیمت که نمودارها نوسانی یا افزایش و کاهش یک سهم یا ارز یا هر چیز ارزشمند دیگری را نشان می دهند نیز می توانند از مزیت های این تگ ها بهره مند شوند.

ریدایرکت صفحات: ممکن است به هر دلیلی شما آدرس سایت یا صفحه خود را عوض کرده باشید؛ در این صورت باید کاربران را به آدرس جدید منتقل کنید. این کار باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود به همین دلیل توصیه می شود که عدد Content را صفر تعریف کنید. این متا تگ برای انتقال آدرس به صفحه 404 نیز استفاده می شود؛ در واقع زمانی که صفحه مورد نظر کاربر موجود نیست این خطا به او نمایش داده می شود. توجه داشته باشید که استفاده زیاد از متا تگ ریدایرکت باعث می شود که موتورهای جست و جو آن را به عنوان اسپم در نظر بگیرند و در نهایت سایت شما را در نتایج جست و جو نشان ندهند. به همین دلیل اگر آدرس سایت خود را عوض کردید بهتر است از راه های دیگری انتقال به وب سایت جدید را انجام دهید. در واقع متخصصان سئو توصیه می کنند که برای انتقال صفحات از ریدایرکت 301 استفاده کنید؛ با این کار مطمئن هستید که سایت شما در همه نسخه های مرورگر به درستی بارگذاری می شود و صفحات آن نیز اسپم در نظر گرفته نخواهند شد. استفاده از این روش ریسک بسیار کمتری دارد و زمانی که سایت شما مطالب و صفحات زیادی را شامل می شود بسیار بهتر و موثرتر خواهد بود.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *